Planowany czas szkolenia: 9.00- 15.30/45
Liczba wolnych miejsc: 5Grupa docelowa: logopedzi, nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, studenci oraz inne osoby zainteresowane
1. Wprowadzenie: rozwój umiejętności poznawczych 1 do 12 miesiąca życia, a praca ze starszym dzieckiem niemówiącym. Specyfika terapii pacjenta z deficytami w zakresie bazowych umiejętności komunikacyjnych.
2. Po co baza? Rola czynności prymarnych i bazowych umiejętności poznawczych w rozwoju mowy
3. Autorskie karty diagnozy bazowych umiejętności komunikacyjnych (BUK, wydawnictwo Egro-Sum, 2017) - omówienie
4. Budowanie kontaktu wzrokowego
A. I. Lovaas
B. J. Cieszyńska
C. Propozycje autorskie (konkretne strategie):
D. Gradacja w budowaniu kontaktu wzrokowego (punkt, ruch, oko za ręką)
5. Bazowy trening słuchowy:
A. Nauka reagowania na dźwięk
B. Podążanie za źródłem dźwięku
C. Identyfikacja źródła dźwięku
D. Pamięć słuchowa
6. Nauka budowania wspólnego pola uwagi
7. Oko-ręka a mowa
8. Gest wskazywania palcem, a budowanie rozumienia
9. Pamięć słuchowa, pamięć ruchowa, pamięć wzrokowa
10. Nauka imitacji (od ruchu ręki do ruchu języka)
11. Dźwięki prymarne
Prowadząca: dr Marzena Machoś, logopeda, specjalistka wczesnej logopedii klinicznej Jest autorką licznych artykułów, Kart Diagnozy Neurologopedycznej Niemowlęcia, programu stymulacji komunikacji dla małych dzieci, autorką pierwszego polskojęzycznego programu z zakresu dogoterapii i komunikacji. Wykładowca przedmiotów logopedycznych na kilku polskich uczelniach.